Min religiösa väg

Hur kom det sig att jag har fått så stort intresse för religion?
När jag gick på gymnasiet var jag totalt ointresserad av religion och jag har inte varit det tidigare heller. Jag är döpt men inte konfirmerad i den svenska kyrkan. Mina föräldrar tyckte inte att jag skulle konfirmera mig för presenternas skull och det må så vara.

Mitt första egentliga möte med religion och religiösa personer var i Syrien 1987. Jag och Matte var där och var på besök i den stora Ommayadmosken. Där träffade vi en snubbe som inte på något sätt kunde förstå att vi inte hade någon religion och framförallt inte att vi inte trodde på Gud. Otänkbart……

Under resan vidare genom Israel, Egypten, Grekland och Turkiet började intresset att växa men det var nog ett relativt svagt intresse. Vi besökte självklart religiösa platser då det är sådant som man gör på resor. Historia och religion blev allt viktigare. I Pakistan började vi att leva närmare människorna men ännu inget större religionsintresse, det kom senare (to be continued)

Kommentera

