Mångreligiös dag 20 maj 2012

Ett exempel på vad det multireligiösa Stockholm kan erbjuda

Söndagen den 20 maj så åkte jag via Alby ut till Korsnäs gård. I Albysjön firade Stockholms och kanske Sveriges mandeer sin stora vårhögtid. Den kallas Dawa Ymanah och innebär att en stor grupp mandeer döper sig i Albysjöns vatten. Det är en fin högitd som växt rejält under de senaste åren. Det är för att hedra Johannes Döparen som är denna religions huvudsakliga profet.

FÖr att högtidliggöra detta har man sammanfogat denna högtid med en festival som lockade än mer personer och grillröken var bitvis tät. Det verkar som om fisk är det som man skall äta under denna dag, men det är inget som jag kollat upp.

Tanken var att jag skulle åka till Korsnäs gård för att hämta Yogindra och ha honom på ”bönpallen” på motorcykeln tillbaka till Alby. Nu blev det inte riktigt så men jag fick en fanstastisk upplevelse på Korsnäs där Yogindra är tempelföreståndare där på söndagar. Det innebär att det är han som håller i pujan vid lunchtid som omfattar offrande av mat till Radha och Krishna så att den goda maten blir välsignad, sk prasad.

Det var härligt att se Yogindra utföra dessa ritualer som han gör på ett sannerligen bra sätt. Det märks tydligt att detta är en plikt som går utöver det vanliga.
Efter detta så blev det lunch och liten rundvisning i bostadshusen på Korsnäs. Fascinerande verksamhet även om det var lite tunnt med folk denna dag på grund av att det var ett bröllop nere på Almviks gård.

Till lunchen hade jag ett kort samtal med Rama som är köksföreståndare på Govinda center men just denna dag ledig och på plats på Korsnäs gård.

Tillbaka blev det ytterligare ett besök till Alby och där fotograferade jag en del och det kommer bilder så småningom. Jag blev även intervjuad av irakisk TV och det är ju alltid spännande.

Kort och gott- EN FANTASTISK DAG

20120609-123143.jpg

Kommentera

