Guidning på Didaktus för ev nya guider

Samma dag som guidningen i Hallunda hade jag en guidning för religionsintresserade ungdomar på Didaktus där jag arbetar. Det var ca 10 ungdomar som valde att spendera en timme med att lära sig mer om de sex världsreligionerna och det var en intressant guidning.

Syftet med guidningen var att undersöka intresset för att hålla en guideutbildning på Didaktus under nästa läsår och det var flera av eleverna som ville veta mer. Tyvärr glömde jag att göra en närvarolista på de som var där men jag kommer ihåg de flesta. Även min kollega Aino Pleiner som jag skall få ha religionskurser tillsammans med under nästa år var med och det uppskattade jag.

Guidningen väckte en hel del frågor och jag lyckades svara på en del. Men precis som det skall vara på en guidning så är dialogen det viktiga samt att man som deltagare har möjlighet att prova på religiösa kläder samt att få klämma och känna på religiösa föremål för att sedan få höra en liten historia hur de kan användas.

Jag kommer att hålla en till guidning i höst för att undersöka intresset som jag faktiskt tror är rätt så stort. Att få ha ett diplom på att man är en multireligiös guide i sitt CV kan inte vara annat än bra.

Ett stort tack till er alla som var med på denna guidning

Kommentera

