Guidad tur till den sikhiska gurdwaran

Här kommer lite bra att veta inför ett besök till den sikhiska gurdwaran. I Stockholm ligger Gurdwaran i Tullinge på Dymmelkärrsvägen 23. Klicka på länken för karta: http://www.hitta.se/gurdwara+sangat+sahib+f%C3%B6rening/tullinge/hhT2XUUUU1?vad=gurdwara

——————————————————————

Guidad tur till den sikhiska gurdwaran

Sikhernas tempel heter Gurdwara och det betyder ”dörren till Gud”. Gurdwaran är en helig plats och därför bör man inte ta med sig några former av droger som alkohol, narkotika och tobak/snus. Ingen kommer att kroppsvisitera besökaren men av respekt för de man är gäst hos bör man lämna detta hemma eller åtminstone utanför den tomt där Gurdwaran finns.

Som på de flesta platser för tillbedjan bör man vara ”anständigt” klädd. Huvudet skall vara täckt när man är i Gurdwaran, en regel som gäller får både män och kvinnor. Det går bra med en vanlig mössa eller en sjal eller annat som man föredrar. Däremot är den traditionella judiska kippan för liten. I Gurdwaran finns lånesjalar för den som inte har.

I de flesta österländska religionerna tar man av sig skorna (och även många gånger strumporna) då man gå in i byggnaden och detta gäller även hos sikherna. Detta gör man lämpligast direkt till höger då man kommer in i Gurdwaran, männen i första kapprummet och kvinnorna i det andra. Här kan man även hänga av sig ytterkläder och även fast stölder inte förekommit bör man ta med sina värdesaker om man så önskar.

Gudstjänstlokalen ligger en trappa upp. Rummet domineras av en ”balki” en baldakin där den heliga skriften ”Guru Grant Sahib” ligger placerad. Alla sikher går fram till den heliga skriften där de kort ber/hälsar till Gud och sedan donerar en valfri summa pengar eller något annat till församlingen. De bugar sig sedan för skriften som en vördnad för Guds namn/ ord, NAM. Detta skall inte samman-blandas med avgudadyrkan som är strikt förbjuden enligt sikhismen. Det närmaste man kan komma en ”fysisk” bild av Gud är genom de ord Gud gav sikhernas Gurus och andra heliga lärare som från andra religioner som finns representerade i Guru Granth Sahib. Både män och kvinnor kan läsa ur ”Guru Grant Sahib” och det finns inget prästerskap inom sikhismen. Vid sidan om den som läser finns någon som sveper ”chaurin” fläktaren över skriften som ett tecken på vördnad. I rummet finns många olika bilder på sikhiska symboler som dubbelsvärdet, cirkeln och symbolen för ”ek onkar”, bildförbud gäller bara bilder på Gud. Det är OK att avbilda någon av de tio Gurus/lärare som finns inom sikhismen.

Som icke sikhisk besökare krävs inte att man gör detta men någon form av hälsning eller gåva som tecken på respekt för den plats man besöker är dock på sin plats. Man kanske bara stannar upp och nickar på ett sätt som känns naturligt för en själv men självklart kan man göra på samma sätt som de troende gör.

I församlingssalen sitter många med benen i kors och det man måste tänka på är att man inte sitter så att fötterna pekar mot skriften eller mot dem som framför hymnerna. Man skall inte heller vända ryggen mot skriften. Om det blir svårt att sitta stilla längre kan man resa sig upp och sträcka på benen eller sätta sig mer bekvämt i trappan. Det finns inga stolar i Gurdwaran, men det är inte av några religiösa skäl. Naturligtvis är man tyst och avhåller sig från konversation tills dess att gudstjänsten är över.

Hymnsjungandet avslutas med en gemensam bön då alla ställer sig upp. Det avslutas med en gemensam bugning åt det håll som skriften ligger som en vördnad åt Gud. Efter detta delar man ut ”parsad” som är en sorts söt pudding som tillretts på platsen under gudstjänsten. Parsad betyder nåd och symboliserar Guds nåd vi alla fått del av när vi suttit i församlingen av troende under gudstjänsten. Det hela avslutas med ”langar” som är en sorts förbrödningsmåltid.

Langar intages en trappa ner och alla sitter på golvet. När man tar emot parsad eller mat eller något annat gör man detta med bägge händerna framsträckta i en form av symbolisk tiggning. Filosofin bakom är att allting kommer från Gud och syftet är att göra oss ödmjuka. Efter måltiden så är gudstjänsten över.

Vilket år?

Enligt sikhismens religiösa almanacka är det nu (2012) år 543 och man utgår då från grundaren Guru Nanaks födelse år 562. Nyår (vaisakhi) firas i april.

Sikherna i Sverige

De första sikherna kom till Sverige redan på 1970-talet. Idag bor cirka 2000-3000 sikher i landet. Redan under 1980-talet bildade sikherna i Stockholm och Göteborg föreningar i syfte att bevara sin religion och kultur, för att senare bygga upp sikhiska tempel, gurudwaras. I Stockholmsområdet finns idag två sikhiska tempel. Den första svenska gurdwaran- Gurdwara Sangat Sahib- invigdes år 1997 och var förlagd i Tullinge utanför Stockholm. År 2002 grundades även en gurudwara i Upplands Väsby. I Göteborg invigdes en gurdwara kallad Gurdwara Sri Guru Singh Sabha i Hammarkullen år 2002.

Bilder från Gurdwaran finns på följande länk: https://picasaweb.google.com/103397574384339093437/Gurdwaran#

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s