Fotspår i sanden

Fotspår i sanden
En fin dikt av Mary Stevenson 1984
En natt drömde jag att jag vandrade längs med en strand tillsammans med Herren.
Många scener från mitt liv blixtrade över himlen, och vid varje scen såg jag fotspår i sanden. Ibland fanns där två par, ibland bara ett.
Detta plågade mig eftersom jag vid de svåra stunderna i livet, när jag plågades, sörjde eller var bedrövad, bara kunde se ett par fotspår, så jag sade till Herren:
”Herre, Du lovade mig att om jag följde Dig så skulle Du alltid gå vid min sida. Men jag har sett att det bara finns ett par fotspår i sanden vid mina svåraste stunder. Varför övergav Du mig när jag behövde Dig som bäst?
Herren svarade:
”De år då du bara ser ett par fotspår, mitt barn – då bar jag dig.”
Användning i guidesammanhang.
Det är alltid bra att ha med lite inspirerande texter som man kan ha skrivit ut och lagt på bordet i samband med guidningen. Detta är naturligtvis en dikt som kan anpassas till andra religioner då budskapet är universeelt.
2 thoughts on “Fotspår i sanden

  1. Jätte fin dikt. Jag har alltid gillat just denna dikt och har till och med broderat en tavla dock på engelska 🙂

    1. Hej
      Visst är den underbar. Du får gärna skicka över en bild på din broderade tavla.

      Hoppas att ni har det bra och hälsa familjen så gott från oss alla
      /Peter

Kommentera

