Spännande film men jag känner nog att jag skulle behöva se den en gång till för att verkligen förstå den. Det är precis samma sak som jag kände med Matrix som jag nog sett tio gånger men fortfarande är det mycket nytt som man kan upptäcka i den filmen.

Men helt klart är detta en film som är väl värd att se och då gärna på en stor biograf.

Gud har 99 namn

Cloud-Atlas1

Den komplexa romanen Cloud Atlas kan vid första anblicken verka omöjlig att göra film av, men det har inte hindrat syskonen Wachowski (The Matrix) och Tom Tywker (Parfymen). Kritikerna har aldrig varit mer kluvna inför resultatet. Vissa höjer filmen till skyarna, andra sågar den vid fotknölarna. Min åsikt? Den liknar ingenting jag tidigare sett. Filmen lyckas med konststycket att underhålla i 2 timmar och 40 minuter och bjuda på några av de mest episka, tänkvärda och rörande scenerna någonsin.

Bara att beskriva vad filmen handlar om är en utmaning. Eller vad sägs om sex olika berättelser, i sex olika tidsepoker, från 1800tal till postapokalypsens 2300tal, som löper parallellt med varandra? Varje skådespelare spelar flera olika roller, ibland både som män och kvinnor och med olika etnicitet. Halle Berry dyker till exempel upp i en scen som en äldre asiatisk man. Inte nog med att man växlar mellan olika tidsepoker, filmen växlar också mellan olika…

View original post 313 fler ord

Kommentera

