Buddhismen på två minuter

Här kommer en Buddhismen very very light. Fick en förfrågan via Ingrid att revidera en text om buddhismen som skall vara så kort att man hinner berätta den under en färd i en hiss.

Kom gärna med kommentarer om den är bra eller inte.

Buddhism
”Som buddhist tror jag inte på någon allsmäktig Gud. Buddha är ”den upplyste”, och det är hans lära (dharma) vi försöker följa.

Vi tror inte på någon evig och oföränderlig själ, men vi tror på återfödelse av vår karma. Det är de spår av medvetna tankar, känslor och handlingar som återföds både i detta och i kommande liv. Det yttersta målet är att förstå tillvarons yttersta natur och på så sätt slippa lidande och återfödelse.

Jag försöker följa levnadsreglerna att vara vänlig mot levande varelser, att vara generös, att leva i förnöjsamhet, att vårda mitt tal och att sträva mot en klar medvetenhet. Ett exempel på mitt etiska leverne är att jag försöker hålla en vegetarisk kost för att inte bidra till onödigt dödande av djur.

Jag går till vårt buddistiska center när vi firar Buddhadagen i maj och andra högtider. Där har jag möjlighet att tillsammans med andra (sanghan) utforska Buddhas lära via etik, meditation och visdom”.

Kommentera

