Högtider i maj

Även under maj månad firas det naturligtvis en hel del högtider i vårt multireligiösa land.

Ett tecken på att våren är här
Ett tecken på att våren är här

Månaden inleddes med det ortodoxt kristna påskfirandet som startade söndagen den 28 april med palmsöndagen. Den finns beskriven under mars månads högtider här på bloggen och det är i stort sett liknande firande. Det som skiljer i år är att påsken firas senare och det beror på att man inom ortodoxa kyrkan inte gått över till den gregorianska kalender. Däremot kommer högtiderna att sammanfalla nästa år då även den katolska/ protestantiska påsken infaller sent. Själva påskdagen med uppståndelse firades söndagen den 5 maj i år.

På bloggen Gud har 99 namn kan du läsa en fin text om maria som beskriver påskveckan ur ett ortodoxt perspektiv. Läs mer här:

9 maj- Kristi himmelsfärdsdag (protestantisk/ katolsk)

Denna dag firas till minne av att Jesus lämnade jorden och steg upp till sin fader i himlen. Han återuppstod på påskdagen och vandrade tillsammans med lärjungarna under 40 dagar innan han enligt traditionen återvände. Detta lämnade lärjungarna med viss desperation om hur de skulle klara av att föra budskapet vidare men de justeras vid pingsten då den helige ande kom för att hjälpa lärjungarna och alla andra människor.

15 maj- Shauvot- Veckofesten (Judendom)

Veckofesten är en skördefest för årets första frukter och det är vanligt att man dekorerar Synagogan med blommor och blad. Högtiden foras också till minne av att Moses mottog den heliga Toran av Gud vid Sinai berg i dagens Egypten.

17 maj Buddhas Födelsedag (Mahayanabuddhister)

Denna dag firas främst av Mahayanabuddhister i bland annat Nepal, Indien, Sri Lanka och Korea. Theravadabuddhister och andra Buddhister brukar fira Siddhartas fördelsedag i samband med Vesak som i år firas den 25 maj.

19 maj Pingstdagen (Protestantisk/Katolsk)

Pingst (Pentecost) är grekiska för femtionde. Den firas för att det förflutit femtio dagar sedan påsken och Jesu död och uppståndelse. Pingsten är hänryckningens tid och den helige andes högtidsdag. Den helige ande, eller hjälpare, kommer för att hjälpa människorna i sin tro och i sina liv, precis som Jesus lovade.

Pingsthelgen är också en dag då många brudpar ställer sig framför prästen i kyrkan och lovar varandra evig trohet.

25 maj Vesak-Buddhadagen (Buddhism)

Vesak firas i samband med fullmånen i maj och är den viktigaste buddhistiska högtiden. I vissa traditioner firar man förutom Buddhas upplysning även Siddhartas födelse och död (vilken i vissa traditioner högtidlighålls i Februari istället under Parinirvanadagen)

Det är vanligt att man skickar kort till varandra med lyckönskningar samt att man smyckar templen med ljus. Det är vanligt att man skänker mat till munkarna samt mediterar mycket.

Inom min buddhistiska tradition (Triratna) firar vi Buddhadagen som ett minne av Buddhas upplysning, men inte hans födelse eller död. I år firar vi detta den 26 maj på söndagen och då kommer jag att tillsammans med sex andra buddhister ta steget och bli Mitra, vilket betyder vän och är en tydligt ställningstagande att man anser sig vara buddhist och att man försöker leva efter den buddhistiska läran. Detta är något som jag verkligen ser fram emot. Här kan du läsa vidare vad det innebär:

30 maj- Kristi kropps och blods högtid (Katolsk högtid)

Denna dag kallas också för Corpus Christi och firas genom processioner för att hylla den  heliga eukaristin, nattvarden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s